Onze eerste belevenissen in Japan...

Onze eerste week is - zoals verwacht- voorbijgevlogen! Wat een totale waanzinnige overdosis aan indrukken, ervaringen en smaken... Jeannette heeft de behendigheid om voor een maand aan ervaringen met Japanse efficiëntie in een paar dagen te proppen. Nog vol van onze belevenissen in Narita en Tokyo staan we alweer op het punt om in de trein naar Osaka te stappen. Voordat het zover is geven we een klein inkijkje in onze eerste week aan de hand van een paar (willekeurige!) hoogtepunten;

Gelakte paling & tempels in Narita

Na een hartelijke ontvangst op Narita Airport en een korte opfris-stop bij het hotel zijn we het dorpje Narita ingedoken. Narita is een klein boerenculinair dorpje, dat met name bekend staat om zijn gelakte paling. Een aangename eerste kennismaking met de Japanse keuken bestaande uit verschillende sake's, soja rijst crackers en dus verse unagi; paling gelakt met sojasaus, bij één van de beste en bekendste restaurants op dit vlak... WAUW! Wat een binnenkomer...

Na dit geproefd te hebben zijn we naar een adembenemend mooie tempel geweest en onze 32 uur durende dag werd afgesloten met een reeks heerlijke hapjes bij diverse zaakjes. Na een 'walking dinner'bestaande uit o.a. tamago dashi maki (eieren, opgerold met soja dashi), een bouillon van eend, sardientjes met gember, 123saus, inktvis van de bbq, shii-takes van de gril, en tsu ku ne (kip balletjes gemarineerd met eigengemaakte soya) sloten we een waanzinnige eerste dag af in ons hotel.

De fysieke hoogtepunten van Tokyo

Tokyo is een stad van letterlijke hoogtepunten. We bezochten hier de Tobu Sky Tree Line, met 425m de hoogste toren ter wereld en het drukste kruispunt ter wereld Shibuya street cross (ook bekend door het standbeeld van de hond Haccii (Hachiko), die in Japan grote bekendheid verwierf door het feit dat hij na de dood van zijn baasje 9 jaar lang wachtte op diens terugkeer bij het treinstation Shibuya in Tokio. Na zijn dood werd voor het station een standbeeld voor hem opgericht.) Natuurlijk mocht ook een bezoek aan de Sensoji tempel, de grootste tempel van Tokyo niet ontbreken.

De culinaire hoogtepunten van Tokyo

Allemaal leuk die grote gebouwen, maar we komen natuurlijk eigenlijk maar voor één ding: het eten! En ook dat stelde niet teleur. Een greep uit onze proeverijen:

Na wat sightseeing de eerste ochtend in Tokyo zijn we sushi gaan eten bij Heiroku Sushi; de beste sushi die we ooit geproefd hebben! We hebben hier o.a. tonijn, paling, buik van de zalm, sushi met krabvlees en krabhersentjes, sushi met sardien en met gepekelde gember en spring rol met tonijn, ui en bieslook geproefd. Allemaal even verrassend en verrukkelijk. (Speciale vermelding verdient ook de notta, een sushi van gefermenteerde sojabonen: met stip het culinaire dieptepunt tot nu toe!)

Onze eerste avond in Tokyo dineerden we bij Negi Akasaka, ofukuri no Aji ('de smaak van mijn moeder') een fantastisch zaakje waar zonder vaste kaart, aan maximaal 20 personen steeds wisselende hapjes geserveerd worden. Na een reeks fantastische hapjes werden we door de chef uitgenodigd om in zijn (nog kleinere!) andere zaak, gelegen op de bovenste verdieping van een hoge toren, de avond af te sluiten met een aantal bijzondere sake's en kleine hapjes.

Op dag 4 mochten we zelf aan de slag. Om half 7 's ochtends namen we de taxi naar de vismarkt, waar we werden rondgeleid door shuji Ozaki. Voor zijn kookworkshop later die dag kregen we de opdracht onze eigen vis uit te zoeken. Nadat de buit binnen was hebben we op de markt genoten van een ontbijt van kraakverse sushi. De kookworkshop die middag bij shuji Ozaki thuis was erg leuk en leerzaam.

To be continued...

Zoals gezegd staat de bullet train naar Osaka alweer voor ons klaar... Alles wat we gezien, gedaan en geproefd hebben nemen we mee en zullen jullie te zijner tijd zeker nog uitgebreider terug lezen, zien of proeven! To be continued...