Trekking Thailand

Na een heerlijke tijd in Vietnam, was het tijd voor het volgende avontuur: Thailand. We begonnen in Bangkok en vanaf dat moment werd het alleen maar mooier...!

Nadat we 's avonds in Bangkok waren geland, gingen we even naar het hotel om ons op te frissen en de buurt te verkennen. Ons hotel was gelegen aan Khao San Road, de straat waar de film "The Hangover" is opgenomen… dan heeft u waarschijnlijk wel een beeld. Heel toeristisch en weinig charmant. De twee dagen die volgden hebben we gebruikt om de stad te verkennen, natuurlijk per tuk-tuk! Een erg leuke ervaring.

Op vrijdag was het tijd om weer verder te trekken. De lange busritten zijn we inmiddels gelukkig wel gewend, want ook nu stonden er weer twee lange reisdagen op het programma. Vanuit Bangkok reisden we naar onze tussenstop Sukhothai. Een klein stadje waar we één nacht verbleven en genoten van een ontzettend lekkere 'Pad Thai' (een van de meest bekende gerechten uit Thailand). Geen slechte tussenstop. Na onze overnachting wachtte wederom een zes uur durende busrit naar onze (voorlopige) eindbestemming Chiang Mai, waar we einde middag aankwamen.

De volgende dag stond er om zeven uur 's ochtends een tuk-tuk klaar om ons naar ons volgende, langverwachte programmaonderdeel te brengen, een trekking door de jungle. Samen met zes medereizigers werden we richting jungle gebracht. Onderweg maakten we een korte stop bij een markt, waar we ons eten voor de avond en volgende ochtend kochten. Na 40 minuten in de tuk-tuk werden we gedropt in... the middle of nowhere. Daar vandaan bleek het nog een stuk lopen naar onze bestemming. Rond 12 uur 's middags kwamen we aan op de plek waar we de mogelijkheid hadden om een rit te maken op een olifant! Waanzinnig gaaf! Met drie personen per olifant maakten we een fantastische tocht door de jungle en zelfs door het water. Daar waar we vooraf nog wel bang waren voor de omstandigheden waaronder deze olifanten ingezet worden, werden direct bij aankomst al onze zorgen weggevaagd. Ze werden ontzettend goed en met heel veel liefde verzorgd door hun eigenaars. Alsof het hun kinderen waren. Heel leuk om te zien.

Na de rit kregen we onze lunch, rijst geserveerd in een bananenblad. En écht waar, rijst heeft ons nog nooit zo goed gesmaakt. Heerlijk. (Of het de magie van het moment was zullen we nooit zeker weten...) De lunch bleken we hard nodig te hebben, want de drie uur durende trekking die volgde bleek behoorlijk pittig. Het ging continu berg op, berg af en leidde ons langs één van de hoogste punten van Thailand op 950 meter hoogte.

Rond vijf uur bereikten we onze overnachtingsplek. Het leek wel een klein dorpje. We hadden een klein hutje waar we onze spullen konden neerleggen en van alle kanten kwamen er kleine kindjes aangelopen met mandjes zelfgemaakte armbandjes en kettinkjes die ze verkochten. Hartverscheurend was het. Natuurlijk konden we geen weerstand bieden en kochten we 2 armbandjes als herinnering aan deze bijzonder mooie dag. In de tussentijd had onze gids zijn kampvuurtje aangestoken en was hij druk in de weer met zijn kookpotten om het avondeten te bereiden. Heel mooi puur. Geen keukentafel, fornuis of over, maar gewoon met z'n allen op de grond rondom het vuur. Het was echt zo'n moment dat we weer beseften hoe gelukkig een mens kan zijn, ook zonder alle luxe zoals we die thuis gewend zijn. We dronken een biertje, aten wat pinda's en genoten van de gezelligheid rond het kampvuur tot het avondeten klaar was. Ook ons avondeten van rijst, kipcurry en masala blonk weer uit in heerlijke eenvoud. Puur, vers bereid ... en natuurlijk genuttigd op een zeer hongerige maag, was het echt genieten. Na het eten werden we door de lokale bevolking uitgenodigd de vredespijp mee te roken. (Een grote pijp, onderin gevuld met tabak een soort lokale wiet en verder gevuld met water.) En alsof dat niet bijzonder genoeg was, werd later op de avond het kampvuur flink opgestookt en sloten alle kinderen uit de buurt aan om liedjes voor ons te zingen. Zo mooi en bijzonder! Rond 10 uur kropen we onze klamboe in en ploften we neer op onze matjes. Niet al te comfortabel, maar dat neem je graag voor lief na zo'n unieke en onvergetelijke dag en avond.

Een nogal gebroken nacht later (hoor allemaal bij het avontuur!) werden we om 8 uur gewekt voor een lekker ontbijt, een eitje met toast. Rond half tien vertrokken we weer richting de bewoonde wereld. De tocht, van een uur of drie, leidde ons door de bossen terug. Na afloop van de wandeling door de jungle werden de reserves weer aangevuld met een lekkere Pad Thai en vervolgden we onze weg naar het slotstuk van de tocht. We maakten een schitterende kajaktocht. We zaten met z'n tweeën op een vlot, dat door één staande bestuurder in een tocht van ongeveer een uur over het stromende water geleid werd. We waren omringd door onwijs mooie natuur en passeerden ook nog een enkele olifant die zichzelf aan het schoonmaken was... een memorabele afsluiting van een onvergetelijke tocht! Echt een ervaring die ons de rest van ons leven zal bijblijven en nu al één van de hoogtepunten van onze reis.

We sloten ons verblijf in dit deel van Thailand af met een cooking class waar we de basis van de Thaise keuken beetje leerden kennen. Een erg gezellig dagje, maar -zeker na al het moois dat we net achter de rug hadden- niet heel indrukwekkend. (U voelt hem al aankomen...) Tijd voor de volgende bestemming: Krabi, Zuid-Thailand!