[VIDEO] Singapore - Coming Home...

29 April, de verjaardag van Thijs. De wekker gaat om zes uur ’s ochtends. Tijd voor onze laatste stop: Singapore! Terug naar Azië, daar staan we met alle liefde vroeg voor op… (we houden van Azië!!) Om half elf vertrekt het vliegtuig en na een vlucht van zo’n 8,5 uur landden we rond half vijf lokale tijd in Singapore.

Singapore

Tot halverwege vorige eeuw was Singapore een stad waar veel armoede heerste en waar het leven hard was, net als veel andere Aziatische plekken in die tijd. Maar sinds eind vorige eeuw, onder premier Lee Kuan Yew, is stadstaat Singapore binnen enkele decennia uitgegroeid tot een welvarend en modern land. Tevens is het één van de dichtstbevolkte én meest welvarende landen ter wereld.

Na aankomst op het vliegveld gingen we rechtstreeks naar ons hotel, gelegen in Hongkong Street, naast Chinatown. Na de check-in zijn we direct Chinatown in gedoken voor een heerlijke portie dim sums! ’s Avonds hebben we Thijs verjaardag nog even écht gevierd in Club Zouk.

De volgende ochtend werden we opgehaald door twee vaste gasten van De Leuf die al anderhalf jaar in Singapore wonen en ons een rondleiding door de stad hadden aangeboden, hoe leuk! Ze pikten ons om half tien bij het hotel op, waarna we samen rinching Chinatown liepen.

Chinatown

Chinatown is één van de meest traditionele wijken van Singapore en geeft een goed beeld van hoe de Chinese migranten leven, wonen en werken. Vooral ’s avonds heeft het gebied, met alle drukte, gebruis, kraampjes en activiteit, iets betoverends!

Het overgrote deel van de bevolking van Singapore, zo'n 77 procent, komt uit China, 14 procent zijn Maleisiërs en de derde grootste groep komt uit India en vormt bijna 8 procent van de Singaporezen.

We kwamen uit bij een groot hawker centre (een soort groot warenhuis) met allerlei eetkraampjes. waaronder één met een Michelinster, genaamd Liao Fan Hong Kong Soya Sauce Chicken Rice & Noodle. De eerste "Hawker Stall" (streetfood kraam) met een Michelinster! En ja hoor, nog voordat het kraampje open ging, om half elf, stond er al een flinke rij te wachten. Gemiddeld worden er hier zo’n 120 kippen per dag bereid en geserveerd, Zodra ze op zijn, sluit de kraam. Dit kan soms al om twee, drie uur ’s middags zijn! Mensen staan er soms wel twee uur te wachten tot ze aan de beurt zijn…bizar!

Vervolg van de tour

We vervolgden onze tocht met de roltrap naar beneden , waar een grote "markt" is waar ze werkelijk van alles verkopen! De gebruikelijke vis, vlees en groenten natuurlijk, maar ook minder voordehand liggende zaken als rivieraal en kikkers. Vooral de kikkers, die ter plekke, levend gestript en geslacht worden, maakten nogal indruk... heel bruut om te zien.

Vervolgens gingen we naar een kleiner marktje om ‘chopsticks’ te kopen, die we na  vier maanden als onmisbaar beschouwen bij het eten van een maaltijd. Met onze nieuwe tools op zak, was het tijd voor een ‘tweede ontbijtje’: Kaya toast is een typisch ontbijt in Singapore bestaande uit toast met kokospasta en boter, geserveerd met een half gekookt ei, om je toast in te dopen. Het deed ons wat denken aan wentelteefjes. Een traditioneel kopje zwarte koffie ernaast (we proberen elke keer koffie te drinken, maar het komt er maar niet in, misschien na deze ervaring wel?)

We vervolgde onze tour met de metro naar India Town voor een snelle indruk van de vele markten en drukken straatjes. Daarna gingen we richting de East Coast, waar ook de lokale bevolking naar toe gaat om vis te eten. (Dan weet je het wel!) Wij namen er rog met spicy paste, rijst en een soort spinaziesalade met soja. Lekker! Daarna zijn we even naar het (nogal kunstmatige!) "strand" geweest.

Onze ‘gidsen’ hadden die avond om acht uur gereserveerd bij restaurant Candlenut, (1 Michelinster). Dit is ‘s werelds eerst Peranakan restaurant met een Michelinster. Het is een mix van Indonesisch, Maleisisch en Chinees, een mix van keukens waar wij nog nooit van gehoord hadden, maar wat een perfect uitgevoerde cuisine op dit niveau!

Marina Bay Sands & Gardens by the Bay

De volgende dag hebben we een rondje stad gedaan, maar door de enorme luchtvochtigheid van 75%, windstil en een temperatuur van 32 graden was het verschrikkelijk benauwd. s' Avonds waren we wederom uitgenodigd door onze lokale gidsen. We gingen eerst langs te gaan naar Marina Bay Sands promenade & plein, om daar van het geweldige uitzicht te genieten. Vervolgens liepen we door naar Gardens by the Bay. Gardens by the Bay is onderdeel van de missie van de Singaporese overheid om Singapore te transformeren van een "tuinstad" naar een "stad in een tuin”. Doel is om de kwaliteit van leven te verhogen door het verbeteren van groen en fauna in de stad. We namen de lift in één van de lichtbomen voor een drankje en aten Vietnamese streetfood hapjes bij SuperTree by IndoChine, waar we een geweldig uitzicht over de stad hadden! Rond kwart voor acht gingen we weer naar beneden, waar we iedereen zittend op de grond aantroffen, wachtend tot de lichtshow zou beginnen. Erg leuk om te zien ook. Na de lichtshow gingen we naar een Hawker Stall voor een uitstekende Satay en een biertje.We sloten de dag af bij een heuse “chocolade dessert bar”.

De volgende (onze laatste!) dag, namen we het ervan en gingen we s ‘middags een drankje op bij het rooftop terras van het Marina Bay Sands Hotel. Marina Bay Sands is een enorm luxe resort met op het dak het bekende, 150 meter lange, zwembad. Om vijf uur die dag hadden we een afspraak met Andre Chiang, eigenaar van Restaurant ANDRE (nummer 2 van Asia top 50), voor een praatje en rondleiding door de keuken alvorens er die avond te gaan dineren. Verslag van dát diner volgt zeer binnenkort in onze allerlaatste reisblog..!!

Woensdag moesten we om twaalf uur uitchecken en was het einde van onze reis toch echt aangebroken. Met een tussenstop in Hongkong is de weg (van ongeveer 24 uur) naar Amsterdam ingezet…Wat hebben we veel gezien, geleerd, nieuwe mensen leren kennen maar vooral ook enorm veel plezier gemaakt en genoten…