"Beachclub Bali" [video & verslag]

Na een aantal weken op hoog tempo te hebben rondgereisd waren we wel toe aan een zogenoemde ‘pas op de plaats’. Vier weken lang een vaste plek…een nieuw avontuur... Bali!

In de namiddag kwamen we aan bij ons hotel, waar we een heerlijk ruime kamer bleken te hebben. Het hotel was gelegen op een minuut of tien van kustplaats Seminyak. Seminyak is plaats, gelegen aan de westkust, die bekend staat op devele mooie beachclubs en restaurants. We kregen het advies om s ‘avonds naar “Potato Head” te gaan om een hapje te eten, een beachclub met verschillende restaurants erin. Wij kozen natuurlijk voor het Indonesische restaurant “Kaum”. Wauw, wat is Indonesisch eten toch lekker!

De volgende dag gingen we de scooter ophalen die we voor de gehele vier weken gehuurd hadden. Echt heerlijk om die bewegingsvrijheid te hebben. Een paar dagen later kregen we bezoek van Thijs ouders. We hadden van tevoren een driedaagse tour met een Nederlandse gids door heel Bali geregeld voor ons vieren. Gezellig! De tour was de moeite waard, we hebben een aantal interessante plekken bezocht: de rijstvelden in Ubud, de koffie- en cacaoplantages in Subak, het proces van de traditionele zeezoutwinning en -productie door de locals in Padang, heerlijke vers-markten, het “Monkey forest” en meer! (Voor ons even geen tempels meer!)

Op 23 maart stond een lunch bij veelgeprezen Restaurant Locavore op de planning. (Daarover meer in het volgende blog) De 28ste was “Nyepi”, de dag van de stilte, een hindoefeestdag op Bali. Deze dag van de stilte wordt jaarlijks gevierd op de nieuwjaarsdag van de maandkalender van het eiland. De feestdag wordt voorafgegaan door een dag waarop preventief de aankomende stilte wordt gecompenseerd (lees: véél herrie!!) ALLES, van potten en pannen tot en met ware bamboekanonnen wordt uit de kast getrokken om het eiland met lawaai te vullen. Tijdens Nyepi ligt het hele leven stil. Er wordt er niet in gemotoriseerde voertuigen gereden, geen water gekookt, de lichten blijven uit en winkels, scholen, banken en andere instellingen zijn gesloten. Het hele eiland wordt zelfs afgesloten, dus je kunt het die dag ook niet bezoeken per boot of vliegtuig. Tijdens de dag van de stilte wordt er op Bali gemediteerd en gevast.

Aangezien wij het niet echt zagen zitten om een dag opgesloten te zitten in ons hotel zonder elektriciteit, hadden wij besloten het eiland enkele dagen te ontvluchten. Per speedboot vertrokken we voor twee dagen naar de Gili eilanden te gaan. Vlak voor de kust liggen drie kleine eilanden, Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air. Wij kozen er voor naar Gili Trawangan te gaan. Wat een gaaf eiland! Géén openbaar vervoer is, geen aangelegde straten en alleen paarden die dienst doen als taxi… Je kunt er fantastische duiken of snorkelen en bovenal héél goed feesten op de mooie stranden!

Ook de laatste vier dagen op Bali hebben we nog erg genoten van het mooie eiland. Ondanks dat het weer niet elke dag mee zat, hebben we ook hier weer herinneringen gemaakt waar we nog lang van zullen nagenieten. Bali is een heerlijk eiland en heeft de meest vriendelijke bewoners dan we tot nu toe hebben ontmoet tijdens onze reis. Nu is het tijd voor alweer onze voorlaatste bestemming…het volgende avontuur. Australië, here we come!