Proevend, zonnend & kajakkend door Vietnam!

Na een treinreis van 24 uur zijn we eindelijk aangekomen op onze bestemming Da Nang, waar we drie dagen en twee nachten zouden verblijven. Eenmaal aangekomen bij ons hotel, hebben we - ongeduldig van de vele vertraging- direct een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen.

Het was heerlijk weer, dus we gingen direct op het strand aan! Na een mooie rit langs de kust en een bezoek aan de 'Lady Buddha' (de langste Boeddha van Vietnam!), was het tijd voor wat ontspanning met een lekkere verse kokosnoot aan het strand. Voor de culinaire hoogstandjes kun je Da Nang wat ons betreft overslaan. De stad zet duidelijk vol in op het aantrekken van massatoerisme met grote resorts en massale ketens, wat de kwaliteit en verfijning van de horeca niet ten goede komt. Qua eten was het aanbod ronduit teleurstellend. Pluspuntje van deze onpersoonlijke hoogbouw was overigens dat er op verschillende plekken hele gave sky bars zijn die een schitterend uitzicht geven over de stad.

Na ons bezoek aan Da Nang stond het dorpje Hoi An op het programma, circa 30 minuten zuidelijker gelegen. Daar aangekomen werden we positief verrast door wat we aantroffen. Wat en totaal andere eetcultuur dan in 'de grote stad' Da Nang! Mensen zaten op de grond met een zelfgemaakte barbecue buikspek te grillen, overal werd vers fruit verkocht en andere lekkere dingen zoals bananencake met kokos en garnalenpannenkoekjes.... waar het ons in Da Nang aan ontbrak hebben we hier dubbel en dwars ingehaald! Ook in Hoi An hebben we weer een scooter gehuurd, toch de beste manier om het land écht goed te verkennen. Tijdens onze trip kwamen we onder andere langs een broodjeszaak die Anthony Boudain bezicht in één van zijn 'Cook's tours'. Ongelooflijk! Wat waren die broodjes lekker! Op het menu o.a. Spicy bbq pork / Tuna / Beef Egg / Paté ... en alles natuurlijk met een mooie Aziatische twist.

Na een paar dagen Hoi An, trokken we verder naar het noorden. We hadden een tour gepland met een privéchauffeur die ons via My Son naar Hue zou brengen. My Son is een oude verborgen stad die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Met een golfkarretje werden we tussen de bergen door naar deze verborgen stad gereden. Het was ontzettend indrukwekkend om te zien hoe volledig afgelegen de mensen hier vroeger leefden.

Na ons bezoek aan de mooie verborgen stad, reden we via de vele kronkelige bergwegen rondom Da Nang verder naar Hue. Na een rit van zo'n tweeënhalf uur zijn we in Hue. Hue is een koloniale, centraal gelegen stad, middenin Vietnam. Ook hier bleek na een korte verkenning, net als in Da Nang, op culinair vlak niet veel te halen. Na één nacht in Hue, namen we een nachtbus naar onze eindbestemming in Vietnam: Hanoi. We vertrokken om 8 uur 's avonds vanuit Hue. Met alleen een korte tussenstop om een hapje te eten, werd er in één ruk goed doorgereden naar Hanoi, waar we rond 5 uur 's ochtends arriveerden en naar ons hostel werden gebracht. De volgende dag gingen we erop uit, boekten een tour naar Halong Bay én namen een heuse Streetfood tour.

Deze streetfood tour bracht ons langs zeven verschillende kraampjes, waar we allemaal kleine hapjes kregen om kennis te maken met de lokale specialiteiten en de specifieke eetcultuur van elk gebied en elke stad. De tour smaakte bracht ons o.a.

• Pho ga tron: Dry chicken noodles - mixing chicken noodle. & Xoi Ga: Sticky rice with free range chicken. (Hang Chi Alley)
  • Banh goi: Pillow cake (Ly Quoc Su Str) & · Nem chua ran: Fermented pork & · Banh ran ngot: Sweet donuts with green bean (Ly Quoc Su Str) & · Banh tom: Shrimp cake.
  • Banh cuon : Steamed rice paper rolled with pork and mushroom (12 Bao Khanh Str)
  • Nom bo kho: Papaya salad with beef jerky (Hoan Kiem Str) & Banh bot loc: Tapioca dumpling with mushroom and shrimp inside (Hoan Kiem Str).
  • Ca cuon thit: Fried fish wrapping with pork, mushroom, dill (Trung Yen Lane) & · Bun ca tron: Mixing fried fish with noodle. (Trung Yên Lane)
  • Bun cha: Rice vermicelli with grilled pork meat balls (12 Dinh Liet Str) & Pho ga: Chicken noodle soup.
  • Banh xeo: Fried rice pancake (94 Ma May)
  • Blue Mountain Coffee (99 Hang Buom).
  • Kem xoi: Ice cream with green sticky rice (17 To Tich Str) & · Sua chua nep cam: Black sticky rice yogurt

Het was een supergave tour, waarbij we in korte tijd ongelooflijk veel bijzonders geleerd en geproefd hebben.

Voor ons bezoek aan Halong bay werden we om 8 uur 's ochtends opgehaald, voor de tocht van ruim 4 uur moeten (+/- 200 km). Eenmaal in het busje kregen we te horen dat er een probleem was met de geboekte cabine op de boot en we een upgrade kregen. In plaats van de gereserveerde 3 sterren cruise, zouden we het moeten doen met een 5 sterren cruise... Een onvoorziene wijziging waar wij natuurlijk helemáál niet moeilijk over deden! Tijdens de rit naar Halong Bay maakten we een tussenstop in een klein plaatsje waar veel kunst en handgemaakte prints werden verkocht. Ook waren er andere curiositeiten te vinden, zoals flessen met - in azijn- ingemaakte slangen... Waarom is ons nog steeds een raadsel.

Na aankomst in de haven werden we naar het vertrekpunt van de Starlight Cruise gebracht, waar we een half uur na aankomst met een klein bootje vertrokken richting het grote cruiseschip. Eenmaal geïnstalleerd werden we in het restaurant op de 4e etage uitgenodigd voor een lunch. Vervolgens hadden we een uur of twee de tijd om even lekker van het zonnetje en het prachtige uitzicht op de bay te genieten! Na een paar uurtjes rustig aan gedaan te hebben was het tijd voor actie! We hadden een kajaktrip door de baai met een bezoek aan het strand gepland. De kajaktocht was een unieke en onvergetelijke ervaring. Zo'n 45 minuten voeren we door grotten en door en rond de schitterende baai. Eenmaal terug op het strand was gelukkig ook er nog even tijd om te zonnen. Tegen 4 uur gingen we terug naar het schip om ons klaar te maken voor het diner. Op het avondprogramma stond het vissen op inktvissen. Het was ontzettend leuk om te zien hoe gemakkelijk je zo'n visje eigenlijk kan vangen en hoe ze inkt spuiten. Een interessante afsluiting van een heerlijke dag!

De volgende ochtend werd om 7 uur het ontbijt geserveerd, alles was goed in orde! Na het ontbijt werden we met kleinere bootjes naar Halong Bay Cave gebracht. Halong Bay cave is een grot die ooit ontdekt werd door een lokale visser die tijdens zijn verblijf op het eilandje ineens een aapje zag 'verdwijnen' en er achteraan ging. Inmiddels is de plek door de grote drukte en de vele toeristen, zijn oorspronkelijke charme wel een beetje kwijt wat ons betreft... Eenmaal terug op het cruiseschip konden we op het bovendek nog even genieten van de laatste zon. Een uur voordat we van boord gingen werd we nog voorzien van een, tot in de puntjes verzorgde, lunch. Na de lunch was het tijd afscheid te nemen van onze cruise door Halong Bay en werden we met kleine bootjes weer teruggebracht naar de kade. Een busje bracht ons in 5 uur weer terug naar Hanoi. Het waren twee prachtige dagen en de perfecte afsluiter van onze tijd in Vietnam. We hadden nooit gedacht dat Vietnam zoveel indruk op ons zou maken, maar aan de vriendelijke mensen, de eetcultuur en de prachtige reis zullen we altijd met mooi herinneringen terugdenken.

Na Vietnam vervolgden we onze reis naar Thailand, waar we vanuit Bangkok noordwaarts reizen... hierover meer in ons volgende blog!!