Sydney-Melbourne-Sydney

Na een te gekke tijd in Bali, vertrokken we op zondag 2 april naar Sydney om van daaruit Australië te verkennen.

Na wekenlang genoten te hebben van het heerlijke échte Azië- waar we allebei echt voor gevallen zijn- was Australië wel even een omschakeling. In cultuur, maar zeker ook in prijs. (Voor de prijs van de taxirit naar de stad hadden we op Bali een dag in luxe kunnen leven) We werden gedropt in het plaatsje KingsCross waar ons hostel zich bevond. We kwamen aan in een grote gemeenschappelijke kamer, een hoek met ligzakken waar je tv kon kijken, een gemeenschappelijke keuken waar iedereen iets aan het koken was en tafels waar je aan kon eten... Even kreeg ik een flashback naar de periode die ik in een Belgisch internaat heb doorgebracht. Een periode waar ik bijzonder goede herinneringen aan heb - dat wel hoor - maar een reis terug in de tijd was het wel! Ook in onze kamertje, met stapelbed en alleen een klein koelkastje moesten we een lichte heimwee naar ons paradijsje op Bali onderdrukken. Maar goed, alles wat we nodig hadden was aanwezig en we waren toch ook wel erg nieuwsgierig naar wat Australië ons te bieden had. Dus eenmaal 'geland' zijn we eropuit getrokken. We zetten de toeristische highlights voor u op een rijtje;

De eerste dagen hebben we Sydney verkend, de grootste en oudste stad van Australië en de hoofdstad van de deelstaat Nieuw zuid Wales. De stad telt circa  vijf miljoen inwoners en ligt in het Zuidoosten van Australië, aan de Tasmanzee.  We zijn natuurlijk meteen een kijkje gaan nemen bij hét Operahouse, één van meest herkenbare gebouwen van Australië. Zoals de naam doet vermoeden wordt het voornamelijk gebruikt voor operaconcerten. Het is bovendien de thuisbasis van het Sydney Symphony Orchestra. Vervolgens zijn we over de bekende Sydney Harbour Bridge gelopen, een ander bekend symbool van Sydney door zijn bijzondere ligging (en omvang!). De brug is 1149 meter lang en heeft een boogspan van 503 meter. De top van de boog is 134 meter boven zeeniveau. De laatste dag voordat we naar Melbourne vlogen zijn we gaan we dineren bij Restaurant Quay ( lees hierover in: "Quay- Genieten aan de kade").

In Melbourne overnachtten we in een hostel tegenoven de Queen Victoria Market. Met een oppervlak van ruim zeven hectare, mag deze markt zich de grootste openluchtmarkt van Australië noemen. Familie van Thijs, die momenteel in Melbourne woont, heeft ons ook een dag lang rondgeleid door de stad. We zijn naar Federation Square gegaan, één van de meest bruisende plekken van Melbourne en hebben een aantal vismarkten bezocht. Ten tijde van ons bezoek vond in Melbourne de bekendmaking plaats van de World’s 50 Best Restaurant Awards. In het kader hiervan was er een prachtige (graffiti) schildering gemaakt die we natuurlijk ook even hebben bekeken. Verder, niet onbelangrijk, hebben we overal in de stad geweldig gegeten!

Bij onze terugkeer naar Sydney werden we verrast door onverwacht goed weer. Ondanks de herfstperiode konden we nog even genieten van een paar dagen met een temperaturen tot een graad of 24. Prima om nog even naar het strand te gaan! Op advies hadden we een OPal Card gekocht, een soort OV kaart voor bezoekers, een echte must tijdens een bezoek aan Sydney. We hebben Bondi Beach bezocht, een niet al te groot strand, dat wel wereldberoemd is geworden als bakermat van de Australische strand- en surfcultuur. Met de veerboot vanaf Circular Quay hebben we ook Manly beach bezocht. (Manly is een buitenwijk in Sydney.)

Op zondag kun je de hele dag onbeperkt reizen voor maar 2,50 dollar. Het ideale moment dus voor de 2,5 uur durende treinrit naar de Blue Mountains... Het gebergte de Blue Mountains beslaat een gebied van maar liefst 11.400 vierkante kilometer. Het bestaat uit bergen, rotsformaties en diepe kliffen. In de dalen groeien wel vijftig verschillende soorten bomen. Deze eucalyptus bomen scheiden een soort olie af die in de lucht blijft hangen en de blauwe nevel veroorzaakt waaraan het gebied haar naam te danken heeft.

Aan het einde van onze week in Sydney hebben we nog een dag stage gelopen bij Restaurant Automata, waar oud-collega van De Leuf, Joeri Timmermans, werkt als Sous-chef. Julien van Loo, zoon van Erik van Loo (Parkheuvel) en ook werkzaam in Sydney (bij Restaurant Bennelong) had de laatste paar dagen vrij van zijn werk en kon ons nog wat hotspots laten zien. We hebben ons reis door Sydney en Melbourne echt fantastisch afgesloten met lekker eten en drankjes doen!

Na een en leuke leerzame tijd in Australië, maken we ons op voor de laatste stop: vijf dagen Singapore. Het programma is veelbelovend, verslag volgt...